Найчастіші податкові ризики використання ФОПів. Прагматичні причини
Частина 2 – Прагматичні причини податкових ризиків використання ФОПів.
Після серії статей про Податкові ризики використання ФОПів, знайомий запитав – «який сенс витрачати час та кошти на пошук та минімізацію податкових ризиків, якщо ніяких проблем до цього часу з податковою не було? Якщо можна ці кошти спрямувати на розвиток бізнесу…?»
Відповідь це питання можна надати в двох частинах:
1) базові відповіді та 2) прагматичні.
Звісно, ми почали з базових відповідей (причин ризиків) – і розписали 6 таких причин (дивиться третій комент).
Насправді відповіді на це питання великою мірою залежать від того – що саме вкладається в поняття – розвиток бізнесу? Які цілі і який горизонт планування?
Якщо короткостроковий – до року або до виникнення першого ситуації (проблеми), це одна історія і вимоги до планування зокрема податкового.
Якщо ж говорити про довгостроковий і з можливістю продати бізнес або залучити інвесторів чи отримати гранти для розвитку, то підходи та вимоги до планування, включаючи податкове, будуть іншими.
Але і можливості та потенціал такого підходу та бізнесу теж будуть значно більш конкурентоздатними.
Зараз ділимось прагматичними причинами – відповідями. Доречи вони є складової 4-ї базової відповіді – Обмежуючий підхід – посилання в 1-му коменті.
Отже в разі використання схеми ФОПів для оптимізації оподаткування (можливості використання єдиного податку 2-ї або 3-ї групи коли загальний оборот бізнесу значно перевищує встановлені для цих груп ліміти доходу, а також для виплати зарплати через ФОПів), бізнес разом з такою оптимізацію також «отримує»:
1. Додаткові витрати на адміністрування та облік.
Або, як показує практика, взагалі відсутність достовірного обліку, оскільки ведеться тільки так званий «фінансовий» облік = відсутність можливості достатнього контролю, повноцінного планування та розвитку.
Які додаткові витрати на адміністрування та облік?
Необхідність оплачувати ведення декількох структур замість однієї або двох-трьох.
Необхідность робити консолідацію (зведення) результатів роботи всіх суб’єктів схеми (всіх ФОПів та ТОВ за стандартами бухобліку – інакше правильно її просто не зробити). У тому числі, робити консолідований P&L, рух коштів, баланс. З практики знаю, що її роблять далеко не всі, або за дуже спрощеним підходом (за так званим «фінансовим методом” – без застосування стандартів бухобліку).
Такі роботи потребують певних спеціальних навичок, досвіду та оплати (витрат). Також збільшується вірогідність помилок – облікових та податкових пропорційно кількості ФОПів в схемі.
Також під адмініструванням мається на увазі збільшення операцій по руху коштів (внутрішні та «балансуючи» перекази між своїми структурами), необхідність їх планування та контролювання та час для цього. Такі операції в окремих випадках призводять і до збільшення «здвоєння» єдиного податку.
2. Податкові ризики в разі податкової перевірки будь-якого з суб’єктів (ФОПів) схеми.
Ми говоримо виключно про ризики, які перевищують допустимі.
Як показує практика у переважній більшості випадків такі «схеми» з юридично-податкової точки зору організовані таким чином, що в разі перевірки будь-якого суб’єкту схеми (ФОПа чи ТОВ), якщо порахувати, то вірогідні наслідки (донарахування податків та санкції) з великою вірогідністю можуть перевущувати вигоди від податкових «економій».
Вірогідність виникнення таких ризиків також збільшується за рахунок кількості суб’єктів (ФОПів) в схемі та їх заміни при використанні ліміту. Плюс така заміна додатково привертає увагу податкової.
3.Складність або неможливість оформлення та обліку належним чином активів (матеріальних та нематеріальних) і відповідно їх реального контролю – торгівельні марки, обладнання, власні програмні розробки, майнові авторські права, інші активи, які містять важливу цінність бізнесу – із-за «розмиття» бізнесу між декількома суб’єктами (ФОПами).
4. Складність або неможливість отримання грантів, кредитів, позик (також із-за «розмиття» бізнесу та його реального фінансового стану та показників між декільками ФОПами.
5. Ускладнення або неможливість (без попередньої суттєвої підготовки та пов’язаних з цим витрат) продажу бізнесу або залучення зовнішніх інвестицій (інвесторів) для розвитку.
6. Як наслідок 3-ї причини – неможливість або суттєве ускладнення юридичного контролю активів бізнесу – коштів та майна, зокрема ТМ та іншого майна, яке отримують та яке знаходяться у ФОПів, включаючи їх банківські рахунки.
Як наслідок – складність або в окремих випадках неможливість для власника/ів бізнесу захисту своїх інтересів і ризик втрати активів (майна) або його частки. Наприклад в разі конфліктів з ФОП або інших ситуацій.
7. Як наслідок 6-ї причини – залежність від ФОПів, які використовуються в схемі (для отримання/розподілу доходу та виплати заробітної плати не оформленим працівникам).
Така залежність також негативно впливає на ефективність взаємодії (роботи) з такими працівниками – ФОПами, оскільки ускладнює дотримання повноцінних (ефективних) робочих взаємовідносин з ними. У тому числі, їх відповідальності, дотримання KPI, виконання планів, необхідності уникнення з такими ФОПами будь яких, «конфліктних» ситуацій.
Все це негативно впливає на загальну ефективність та результативність роботи бізнесу, знижуючи його можливості, конкурентоздатність та прибутковість. Часто, якщо ретельно проаналізувати, то таке зниження може бути значним.
8. Ризик підставити близьких людей і себе (в разі виникнення податкових претензій, штрафів, кримінальної відповідальності) – в разі використання в схемі ФОПів близьких вам людей, зокрема родичів.
9. Репутаційні ризики та пов’язані з ними обмеження (розвитку та захисту інтересів бізнесу).
У тому числі, необхідність пояснення окремими контрагентам, клієнтам, працівникам при виникненні в них відповідних питань – чому бізнес використовує схеми “розмиття” податкової бази та уникнення від оподаткування.
Сьогодні багато людей – не бухгалтерів добре знає, розуміє і бачить ознаки таких схем. А практика показує, що такі питання виникають час від часу і, як правило, в самий незручний момент.
10. Обмеження для реклами продукції або послуг бізнесу. Або збільшення вірогідності привертання уваги контролюючих органів пропорційно рекламі. Оскільки збільшення вірогідності привертання уваги (реклама), відповідно, збільшує і вірогідність перевірки (податкової, держпраці) та пов’язаних з ними ризиків та наслідків.
Маючи більш ніж 20-річну практику ведення обліку, а також проходження податкових перевірок та судового оскарження їх результатів, нажаль бачимо, що наведені вище причини є одними з розповсюджених причин та насправді обмежень для бізнесу. У тому числі, причин тримання податкових претензій та штрафів.
Також часто стикаємось з такими випадками вже на етапі або супроводу перевірки, або по її завершенню і отримання податкових претензій та штрафів – коли виправити таку ситуацію та захистити інтереси платника податків набагато важче (дорожче) або вже неможливо…
Щоб бути впевненими, що ви не в зоні податкового ризику (або що такий ризик не є суттєвим і не спричинить критичних втрат для вашого бізнесу) – доцільно зробити первинну діагностику саме суттєвих податкових ризиків, не очікуючи повідомлення про перевірку від податкової.
Вартість такої первинної діагностики складає єкв. від 299 до 399 долл. Залежно від вашої поточної податкової моделі/схеми.
Це непорівнянно меньше ніж оскарження будь якої претензії податкової (враховуючи, що саме по собі оскарження НЕ гарантує успіху) або сум податкових переплат.
Хто зацікавлений – пишіть в приватні повідомлення або на: ynboyko@opsgroup.com.ua.
Набагато краще (дешевше), коли про такі ризики першими дізнаєтесь ви ніж податкова. Тим паче, якщо ви маєте намір розвивати бізнес і працювати вдовгу та дорожите своєю репутацією.